Ceremonia dojrzałości Seijin-shiki (成人式)wywodzi się z dawnych tradycyjnych uroczystości genpuku (元服) oraz mogi (裳着). Podczas genpuku japońscy młodzieńcy w wieku 11-16 lat świętowali przejście w etap dorosłości. Z kolei mogi odnosiło się do osiągania pełnoletności przez dziewczęta. Obie tradycje mają korzenie shintoistyczne i były praktykowane już w VIII wieku. Wówczas mężczyzna zyskiwał pełnię praw w społeczności i mógł założyć rodzinę. Kobieta z kolei mogła wyjść za mąż.
Seijin-shiki to ceremonia, którą obchodzą wszyscy chłopcy i wszystkie dziewczyny w Japonii, którzy kończą 20 lat. Wydarzenie odbywa się w drugi poniedziałek stycznia, a więc precyzyjna data urodzin schodzi na drugi plan. Wszyscy dwudziestolatkowie razem wkraczają w dorosłości. Ponadto Seijin-shiki to święto narodowe. W związku z tym jest to dzień wolny od pracy. Od 2022 roku wiek dorosłości ma być zaniżony. Wówczas Japończycy podobnie, jak Polacy w dorosłość wejdą wraz z ukończeniem 18 roku życia.
Współczesne obchody wejścia w dorosłość w Japonii celebruje się nieco inaczej niż w epokach Meji, czy Edo. Dwudziestolatkowie wracają w ten dzień do swoich rodzinnych miejscowości. Tam czekają na nich rodzice, dziadkowie, dalsi krewni oraz przyjaciele. W świątyniach i instytucjach odbywają się różne rytuały i modły o pomyślność w dorosłym życiu. Burmistrz miasta i władze lokalne uroczyście składają gratulacje oraz życzenia. Przypominają również młodym, co tak naprawdę oznacza dla nich ten etap. Japończycy mogą brać udział w życiu politycznym oraz muszą liczyć się z pełną odpowiedzialnością za własne czyny. Informuje się ich również o kwestiach opieki społecznej, składkach, czy ubezpieczeniu.
W miastach organizowane są rozmaite atrakcje. Odbywają się różne koncerty, występy, konkursy oraz porozstawiane są stoiska z jedzeniem, stragany z rzemiosłem, a nawet karuzele. W świetle prawa dorosłość uprawnia również dwudziestolatków do zakupu alkoholu oraz wyrobów tytoniowych. Z tego względu zaraz po formalnych uroczystościach większość solenizantów postanawia skorzystać z pełni praw, udając się do pubów, czy klubów.
Japońska „osiemnastka” jest obchodzona bardzo okazale. Nie tylko przez wzgląd na trwające wówczas występy, koncerty, czy zapełnione po brzegi puby, ale przez wzgląd na wcześniejsze przygotowania solenizantów. W dniach poprzedzających Seijin-shiki salony urody iy piękności mają bardzo napięty grafik. Ta kwestia dotyczy głównie kobiet, które pragną wyglądać olśniewająco. Często zdarza się tak, że wizytę w takim salonie trzeba rezerwować nawet rok wcześniej.
Tradycyjny ubiór kobiety podczas japońskiej ceremonii dojrzałości składa się z kilku podstawowych rzeczy. Najważniejsze jest oczywiście kolorowe kimono lub furisode (振袖), czyli kimono z długimi rękawami. Stroje są niezwykle kosztowne i ich ceny mogą sięgać kilkuset tysięcy jenów. Dlatego ten element garderoby jest często wypożyczany lub dziedziczony z pokolenia na pokolenie. Na nogach młode Japonki noszą wówczas charakterystyczne sandały zōri (草履). Gdy jest zimno ramiona i szyje okrywają im śnieżnie białe futra. Kreację urozmaicają stylowymi koktajlowymi torebkami.
Mężczyźni z kolei ubierają eleganckie garnitury. Jedynie w bardziej konserwatywnych i przywiązujących niesamowicie dużą wagę do tradycji kręgach zdarza się, że chłopcy podczas Seijin-shiki zakładają specjalne kimono. Składa się ono wówczas z hakama (袴), czyli tradycyjnych szerokich japońskich spodni oraz haori (羽織), czyli pałasza z szerokimi i długimi rękawami. Warto zaznaczyć, że zarówno furisode, jak i haori zakładane są podczas ceremonii ślubnych przez parę młodą.
W wielu miejscach Japonii w drugi poniedziałek stycznia odbywają się tradycyjne ceremonie japońskiego łucznictwa wedle sztuki kyūdō (弓道). Nie jest to typowe łucznictwo sportowe i nie chodzi tutaj o rywalizację. W centrum uwagi stoi realizacja samurajskich tradycji. Mają one nauczyć świeżo upieczonych dorosłych równowagi, opanowania, dyscypliny i cierpliwości na przyszłe lata swojego życia.
Uroczystość Seijin-shiki jest nie tylko formalną i prawną zmianą dla człowieka, ale przede wszystkim ma stanowić moralny i duchowy rozwój.