Most Akashi Kaikyo, czyli dosłownie „wielki most nad cieśniną Akashi” łączy znajdujące się na japońskiej wyspie Honsiu miasto Kobe z wyspą Awaji, we wschodniej części Wewnętrznego Morza Seto. Awaji zlokalizowana jest między dwiema wyspami – Honsiu i Sikoku – dlatego most stanowi istotny element jednego z ważniejszych szlaków transportowych Japonii. Jego budowa miała nie tylko przyspieszyć i usprawnić komunikację między wyspami, ale również zapobiec niebezpiecznym morskim kolizjom, takim jak głośna w latach 50. katastrofa dwóch promów, w której tragicznie zginęło kilkuset pasażerów.
Prace konstrukcyjne nad Akashi Bridge rozpoczęły się w 1986 roku, lecz oficjalne otwarcie odbyło się dopiero w 1998. W trakcie budowy most przeszedł naturalny test wytrzymałości. W 1995 roku w Kobe miało miejsce trzęsienie ziemi, którego epicentrum znajdowało się właściwie tuż pod powstającą konstrukcją. Próba wytrzymałości zakończyła się jednak pomyślnie. Drobne naprawy i modyfikacje spowodowały jedynie miesiąc opóźnienia prac, co w perspektywie całej budowy, nie stanowiło większego problemu. Potwierdziło natomiast stabilność i odporność mostu.
Most o długości 3911m wpisany został do Księgi Rekordów Guinnessa, jako najdłuższy most wiszący na świecie. Nie jest to jednak jedyny rekord, którego dumnym zdobywcą jest Akashi Kaikyo. To także najwyższy i… najdroższy most w historii architektury. Jego bezwzględna wysokość wynosi 298,3 m, a łączny koszt budowy szacuje się na ok. 4 mld dolarów. Według niektórych źródeł kwota ta mogła sięgnąć nawet 5 mld. Nic więc dziwnego, że Perłowy Most stanowi narodową dumę i zachwyca odwiedzających Japonię turystów.
Choć koszt budowy mostu z pewnością można porównywać do wartości drogocennych pereł, nieformalna nazwa Akashi Kaikyo, nawiązuje do znacznie bardziej romantycznych wartości. Co noc konstrukcja zachwyca mieszkańców wysp oraz zauroczonych turystów wielobarwną iluminacją, rozciągającą się wzdłuż stalowych przęseł. Zwisające z pylonów liny, wieże i mocowania zdobi niemal 1800 lamp, które rozświetlają solidną konstrukcję niczym zawieszone na szyi perły. Iluminacja Perłowego Mostu zmienia się w zależności od pory roku, dynamicznie mieni się o określonych godzinach i przybiera specjalne barwy z okazji świąt i ważnych uroczystości.
Mimo swojej solidnej konstrukcji, której wytrzymałość sprawdzono jeszcze przed zakończeniem budowy, Akashi Kaikyo zachwyca swoją lekkością i delikatnością. Dzięki wyjątkowemu oświetleniu, które po zmroku zamienia stalowe liny w świetliste łańcuszki, solidny, okazały most, którym każdego dnia przejeżdża nawet 23 tys. aut, stanowi jednocześnie niezwykłą ozdobę okolicznego krajobrazu, ubogacając przestrzeń wyspiarskich miast.